آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش دستیابی به کیفیت مطلوب در خدمات رسانی کتابخانه های دیجیتال دانشگاهی با استفاده از ابزار دیجی کوال است. روش تحقیق: این تحقیق کاربردی و ماهیت آن تحلیلی - پیمایشی است. جامعه آماری آن کاربران عضو کتابخانه دیجیتال دانشگاه تهران در سه گروه استادان (600 نفر)، دانشجویان (2300 نفر) و کتابداران (1100 نفر) هستند و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بوده و برای تحلیل از آزمون ویلکاکسون و تی زوجی استفاده شده و مؤلفه ها با آزمون فریدمن رتبه بندی شده است. یافته ها: شکاف کیفیت خدمات بین وضعیت موجود و مطلوب در مؤلفه های قابلیت کاوش (75/0)، پوشش موضوعی و قابلیت استفاده (07/1)، دسترس پذیری (12/1)، قابلیت اطمینان (17/1)، دقت و صحت (22/1)، سازمان یافتگی (35/1)، قابلیت اعتبار (47/1)، قابلیت مرور (8/1)، پیوندهای فعال (91/1)، رضایتمندی (19/2) و خودکفایی(30/2) به ترتیب افزایش را نشان می دهد. نتیجه گیری: در مؤلفه های قابلیت کاوش، پوشش موضوعی و قابلیت استفاده، کمترین شکاف و در خودکفایی، پیوندهای فعال و رضایتمندی بیشترین شکاف بین دو وضعیت موجود و مطلوب وجود دارد.

Quality Assessment of Digital Library Services at University of Tehran; Using the Digiqual Model

Objective: Access to demand quality of digital library services at University of Tehran from the perspective of users (faculty members, library experts and student) by the Digiqual model. Research Methodology: As for the objective, this research is an applied research and its nature is survey –analytic. The statistical population of this research is the group of users who are member of the Digital Library at University of Tehran in three groups of university professors, library experts and students of faculties and educational units. In order to analyze the findings, the SPSS software (version 19) was used to describe statistics, average and standard deviation and for their analysis, Wilcoxon signed-rank test and paired T-test was employed. Findings: The results of the research show that the gap among services in the present and ideal situation in the components of searchability (0.75) , subject coverage and usability(1.07) , accessibility (1.12) , insurability(1.17) , precision ( 1.22) , organizability(1.35) , creditability (1.47) , reviewability(1.8) , active links (1.91) , satisfaction(2.19) and self-sufficiency ( 2.30) shows an accelerating increase and respectively and there is the least gap in the components of searchability , subject coverage and usability and there is the greatest gap in the components of self-sufficiency and satisfaction and the other components are in a limit between the least and the greatest rate.

تبلیغات