آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

علیرغم اینکه گردشگری با یک روند رو به رشد و مثبت در جهان روبرو بود و پیشرفت اقتصادی قابل توجهی در مقاصد گردشگری ایجاد کرده است ، این پیشرفت با بروز برخی از بحران ها و وقایع منفی مختل شده است. بحران هایی نظیر سیل، زلزله، شیوع بیماری های پاندمیک ، تهدیدی بی سابقه در صنعت گردشگری هستند که بر تصمیم سفر گردشگران اثرگذارند و موجب کاهش قابل توجه تقاضای گردشگری می شوند.پژوهش حاضر سعی دارد اثرات چالش برانگیز ناشی از کووید-19 بر صنعت گردشگری کشور ایران را مورد بررسی قرار دهد و سناریوهایی را در راستای رفتار گردشگر پس از عبور از این بحران و کنش واکنش متصدیان امر گردشگری در دوران پساکرونا و در افق 1405 ارائه دهد. روش انجام پژوهش به صورت توصیفی – تحلیلی و پیمایشی با استفاده از روش تحلیل محتوا ، روش دلفی و سناریونویسی صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد کووید-19 تأثیرات مخرب و جبران ناپذیری بر صنعت گردشگری ایران و تصمیم سفر گردشگران داخلی و خارجی و درک آنان از وضعیت موجود دارد و در نهایت 3سناریوی طلایی، سیاه و سفید و بحرانی در قبال آینده گردشگری ایران در افق 1405 مطرح گردید.

Analysis of the effects of the Covid-19 crisis on the Iran tourism industry

Despite the fact that tourism was facing a growing and positive trend in the world and has made significant economic progress in tourist destinations, this progress has been hampered by the incidence of some crises and negative events. Crises such as floods, earthquakes, pandemic outbreaks are an unprecedented threat to the tourism industry.The present study tries to investigate the challenging effects of COVID-19 on Iran's tourism industry and to present scenarios for tourism behavior after passing through this crisis and the action of tourism operators in the post-Corona era and in the horizon of 1405. The research method was descriptive-analytical and survey using content analysis, Delphi method and scenario writing. The results show that COVID-19 has devastating and irreparable effects on Iran's tourism industry and the decision to travel domestic and foreign tourists and their understanding of the current situation and finally, three scenarios of golden, black and white and critical towards the future of tourism in Iran were proposed in the horizon of 1405.

تبلیغات