آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

فضاهای شهری ازجمله فضاهای سازمان د هی شده هستند. در این میان، منطقه قدیمی شهر اصفهان به منزله منطقه ای گردشگرپذیر فضایی با حال وهوای متفاوت است. پژوهش حاضر کوشیده است تا این تولید فضای شهری را با تکیه بر دستگاه مفهومی لوفور، تأثیرات شبکه های مجازی و به کارگیری روش مردم نگاری تحلیل کند. هدف از این پژوهش بررسی تغییرات و روندهای تولید فضای شهر به دنبال رواج گردشگری و با واسطه گری فضای مجازی است. این پژوهش سه بعد تولید فضا را که لوفور معرفی کرده در کنار فضای مجازی قرار می دهد و تلاش می کند تا مفهوم تولید فضا را در نظریه پردازی های خود توسعه دهد. برای جمع آوری داده های پژوهش، پژوهشگر اول با استفاده از روش مردم نگاری و با زندگی در شهر اصفهان به مدت ده ماه داده های خود را با روش مشاهده مشارکتی جمع آوری کرده و با استفاده از سیستم کدگذاری سه گانه تجزیه وتحلیل می کند. یافته های این پژوهش نشان دهنده آن است که محرک های فضایی جدیدی مانند وابستگی به اطلاعات آنلاین، دگرگونی نگرش به سفر و تغییر در منطق اقتصادی و فرهنگی به واسطه شبکه مجازی اینستاگرام، منطق تولید فضا در بافت قدیمی شهر اصفهان را تغییر می دهد و آن را به سمت تجاری سازی پیش می برد، منطقی که مبتنی بر درک آنلاین و انتخابی فضا شکل می گیرد.

Transformation of the old area of Isfahan: production of tourism and leisure space with the mediation of virtual networks

Urban spaces are organized areas. Meanwhile, the old district of Isfahan, designated as a tourist area, exudes a distinctive atmosphere. The current research aims to analyze the production of urban space using Lefebvre's conceptual model, examining the impact of virtual networks and incorporating ethnography. The research seeks to investigate changes and trends in city space production in response to the proliferation of tourism and the influence of virtual space. It aligns Lefebvre's three dimensions of space production with virtual space, aiming to enhance the understanding of space production in theoretical frameworks. To gather research data, the primary researcher resided in Isfahan for ten months, employing the ethnographic method. Data collection involved participatory observation, and analysis was conducted using the triple coding system. The findings indicate that emerging spatial factors, such as reliance on online information, evolving attitudes towards travel, and shifts in economic and cultural rationale through platforms like Instagram, have altered the logic of space production in Isfahan's old district, steering it towards commercialization. A new logic, shaped by online interactions and a selective interpretation of space, has taken root.

تبلیغات