چکیده

پیشینه و هدفدر ادبیات و برنامه ریزی مطالعات گردشگری و توسعه گردشگری، خلاقیت و نوآوری، بدون شک عامل ضروری برای توسعه محسوب می شود. استان اصفهان به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور و همچنین سهم 8/7 درصدی این استان در توسعه فناوری دیجیتال، می تواند نقش قابل توجهی را در توسعه ایفا نماید. با توجه به مقدمه مذکور مناطق روستایی استان اصفهان که دارای ظرفیت و قابلیت گردشگری می باشند آنگونه که باید و شاید از این فرصت خود کاربرد ننموده و ساکنان این نواحی با مشکلات زیادی روبرو بوده، حال فناوریهای اطلاعاتی-ارتباطی به عنوان مولفه ای تاثیرگذار در جهت معرفی، شناسایی، گسترش و توسعه گردشگری این نواحی می تواند مثمر ثمر واقع گردد. ازاین رو تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سؤال است: تاثیرات فناوری اطلاعاتی-ارتباطی برایجاد زیرساخت های گردشگری خلّاق در منطقه موردمطالعه چیست؟ روش شناسیتحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات علی است. جامعه آماری پژوهش را 3808 سرپرست خانوار 19 روستای انتخابی هدف گردشگری در استان اصفهان را تشکیل داد. از فرمول کوکران برای محاسبه حجم نمونه آماری استفاده و  تعیین حجم نمونه (برابر با 349 خانوار) با روش تصادفی سیستماتیک از جامعه روستایی انجام شد. برای رعایت اصول و تکنیک کار و سنجش میزان پایایی در تدوین و تنظیم پرسشنامه،  روش آلفای کرونباخ در SPSS 22 بکاررفته است. نتایج حاکی از آن است که پرسشنامه از پایایی بالا برخوردار و برابر 855/0 است. همچنین ضمن اطمینان از نرمال بودن توزیع داده ها با کاربرد از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای سنجش اطلاعات گردآوری از آزمون تی تک نموده ای و مدل معادلات ساختاری(Smart PLS) کاربرد شده است.یافته ها و بحثنتایج آزمون همبستگی پیرسون (با اطمینان از توزیع نرمال داده ها) نشان می دهد که بین ابعاد  فناوری اطلاعاتی-ارتباطی با شکل گیری زیرساخت های گردشگری خلاق در سطح معناداری کمتر از 0.01، همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد، پس با افزایش کاربرد از اطلاعاتی-ارتباطی و ابعاد آن، زیرساخت های گردشگری خلاق نیز بهبودیافته است. جهت بررسی تأثیر فناوری اطلاعاتی-ارتباطی بر زیرساخت گردشگری خلاق با کاربرد از رویکرد مدل سازی معادله ساختاری واریانس محور متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش به صورت متغیرهای مکنون و در قالب مدل های عاملی مرتبه اول وارد مدل معادله ساختاری گردیدند. تمام شاخص های پژوهش حاضر بار عاملی بیش از 4/0 داشته و از اعتبار و روایی بالایی برای سنجش متغیرها برخوردار هستند و همبستگی قابل قبولی بین شاخص ها وجود دارد. رابطه بین شاخص های معنادار و مستقیم است؛ که طبق ضرایب استاندارد، 2/27 درصد از تغییرات در سطح زیرساخت های گردشگری خلاق نمونه به طور مستقیم توسط شاخص فرایند خلاق پیش بینی می شود. در کل با توجه به مقدار ضریب تعیین (R2) برای متغیر زیرساختهای گردشگری خلاق (967/0) مشخص شد تأثیرگذاری فناوری اطلاعاتی-راتباطی  روستایی  بر زیرساخت های گردشگری خلاق در سطح قوی است.نتیجه گیری گردشگری خلاق روستایی قادر است بخش های جدیدی را به ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی روستا بیفزاید و فرصت های جدیدی را برای پیشرفت روستا در مقیاس ملی و فراملی ایجاد کند. در کل با توجه به مقدار ضریب تعیین (R2) برای متغیر زیرساخت های گردشگری خلاق (967/0) مشخص شد تأثیرگذاری فناوری اطلاعاتی-ارتباطی روستایی (ICT) بر زیرساخت های گردشگری خلاق در سطح قوی است؛ و 7/99 درصد تغییرات زیرساخت های گردشگری خلاق در منطقه موردمطالعه به وسیله کاربرد از فناوری اطلاعاتی-ارتباطی روستایی پیش بینی شده است. مقدار به دست آمده برای شاخصGOF (به میزان 887/0)، نیز برازش بسیار مناسب مدل ساختاری تحقیق را تائید می کند.

Analysis of the impact of information and communication technology on creative tourism (Case study: rural areas of Isfahan province)

Background and purposeIn the literature and planning of tourism studies and tourism development, creativity and innovation are undoubtedly considered essential factors for development. Isfahan province, as one of the country's tourism hubs and the 7.8% share of this province in the development of digital technology, can play a significant role in development. According to the mentioned introduction, the rural areas of Isfahan province, which have the capacity and capability of tourism, have not used this opportunity as they should, and the residents of these areas have faced many problems, information and communication technologies as an effective component in to introduce, identify, expand and develop tourism in these areas, it can be fruitful. Therefore, the current research seeks to answer the following question: What are the effects of information and communication technology on the creation of creative tourism infrastructures in the studied area?Methodology The current research is applied research in terms of its purpose and causal research in terms of its nature. The statistical population of the research consisted of 3808 heads of households in 19 villages selected for tourism in Isfahan province. Cochran's formula was used to calculate the statistical sample size, and based on this, the sample size was estimated to be 349 households, which were selected by systematic random method from the rural community. Cronbach's alpha method was used in SPSS 22 to comply with the working principles and technique and to measure the reliability in compiling and setting up the questionnaire. The results indicate that the questionnaire has high reliability so the total reliability of the questionnaire is equal to 0.855. Also, while ensuring the normality of the data distribution, the Kolmogorov-Smirnov test was used to measure the data collected from the T-Tech test, and the structural equation model (Smart PLS) was used.Findings and discussionThe results of the Pearson correlation test (assuring the normal distribution of the data) show that there is a positive and significant correlation between the dimensions of information and communication technology with the formation of creative tourism infrastructure at a significance level of less than 0.01, so with the increase in the use of information and communication and its dimensions, creative tourism infrastructure has also improved.  To investigate the impact of information and communication technology on creative tourism infrastructure, using the variance-based structural equation modeling approach, the independent and dependent variables of the research were entered into the structural equation model as latent variables and in the form of first-order factor models. All the indicators of the current research have a factor load of more than 0.4 and have high reliability and validity for measuring variables, and there is an acceptable correlation between the indicators. The relationship between indicators is significant and direct; According to the standard coefficients, 27.2% of the changes in the creative tourism infrastructure level are directly predicted by the creative process index. In general, according to the coefficient of determination (R2) for the variable of creative tourism infrastructure (0.967), it was found that the influence of rural information-communication technology on creative tourism infrastructure is strong.ConclusionCreative rural tourism can add new parts to the economic, social, cultural, and management dimensions of the village and create new opportunities for the development of the village on a national and transnational scale. In general, according to the coefficient of determination (R2) for the variable of creative tourism infrastructure (0.967), it was determined that the influence of rural information-communication technology (ICT) on creative tourism infrastructure is strong; And 99.7 percent of creative tourism infrastructure changes in the studied area are predicted by the use of rural information-communication technology. The value obtained for the GOF index (0.887), also confirms the very appropriate fit of the structural model of the research.

تبلیغات