آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

این پژوهش با هدف شناخت چالش های نیکبودی در بین اساتید برای نیل به تدوین برنامه درسی تعالی حرفه ای استادان دانشگاه پیام نور فارس در قالب یک پژوهش کاربردی-توسعه ای با رویکرد آمیخته انجام شد. در بخش اول؛ با روش تحلیل مضمون چالش های نیکبودی آکادمیک برای نیل به تدوین برنامه درسی تعالی حرفه ای استادان شناسایی شد و در مرحله دوم با رویکرد کمی سوارا چالشهای شناسایی شده اولویت بندی گردید. در بخش کیفی پژوهش مشارکت کنندگان شامل اساتید دانشگاه پیام نور استان فارس بوده که فرایند نمونه گیری با رویکرد هدفمند و روش نمونه گیری معیار با 20 نفر از اساتید تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه نیمه ساختارمند انجام گرفت. تحلیل یافته ها نشان داد چالش های نیکبودی در قالب چالش های فزاینده و کاهنده در چهار محور چالش های مرتبط با تدریس، پژوهش، مشاوره و اجتماعی قابل بررسی است. در بخش کمی اقدام به تعیین وزن شاخص های الگوی نیکبودی آکادمیک برای تدوین برنامه درسی تعالی حرفه ای استادان گردید. به منظور تعیین وزن شاخص های موجود از روش تحلیل نسبت ارزیابی وزن دهی تدریجی (سوارا) استفاده شد. در میان چالش های مورد بررسی علاقه شخصی استاد به تدریس و پژوهش، پیشرفت علمی دانشجویان، ایجاد حس اعتماد در دانشجو و وجود شرایط و امکانات مناسب از بیشترین اولویت برخوردار بودند.

A Curriculum for the Professional Excellence of Professors based on Challenges of the Academic Well-Being

This research was carried out with the aim of identifying the challenges of well-being among faculty members for Nil, the curriculum of professional training of professors of Payam Noor Fars University in the form of an applied-developmental research with blending. In the first phase, using the qualitative method of theme analysis, the challenges of academic well-being were identified in order to develop a curriculum for the professional excellence of professors. The participation of faculty members of Payam Noor University of Fars province was continued with a purposeful method including the sampling process until reaching theoretical saturation (20 interviews). A semi-structured interview and a questionnaire were used to gather the views of the respondents. The research studies indicated that well-being could be examined in the form of increasing challenges in the four axes of challenges related to teaching, research, counseling and social evaluation. Among the examined challenges, the professor's personal interest in teaching and research, students' academic progress, creating a sense of confidence in students, and the existence of suitable conditions and facilities had the highest priority.

تبلیغات