آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰

چکیده

هدف مقاله بررسی اثر چالش های تدریس بر رفتارهای ضد تولیدی معلمان تازه کار با میانجی گری استرس شغلی و گرانباری نقش است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمام معلمان تازه کار شهر خاش در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 310 نفر بودند. به شیوه نمونه گیری تصادفی- طبقه ای و بر حسب فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 172 معلم تازه کار از طریق پرسشنامه های چالش های تدریس (محمدی و همکاران، 1399)، رفتارهای ضدتولیدی معلم (حسین پور طولازدهی، زین آبادی، علیمردانی و کرد فیروزجایی، 1395)، استرس معلم (صارمی، نوری انور، خدا کریم، طباطبایی و رمضانخانی، 1400) و گرانباری نقش (سینگ و سینگ، 2020) مورد مطالعه قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و اسمارت پی ال اس استفاده شد. بر اساس یافته ها اثر مستقیم چالش های تدریس بر رفتارهای ضدتولیدی معلم و همچنین اثر غیرمستقیم چالش های تدریس بر رفتارهای ضدتولیدی معلم با میانجی گری استرس شغلی و گرانباری نقش مثبت و معنی دار است. بنابراین می توان نتیجه گرفت معلمان تازه کاری که با چالش های تدریس روبرو هستند استرس شغلی و گرانباری نقش را تجربه می کنند و در نتیجه رفتارهای ضدتولیدی را در کلاس بروز می دهند.

Teaching Challenges and Novice Teacher's Counterproductive Behaviors Mediated by Job Stress and Role Overload

The purpose of study was to investigate the effects of teaching challenges on teacher's counterproductive behaviors mediated by job stress and role overload. The research method was descriptive-correlation. Among all novice teachers in Khash city in the academic year of 2021-2022 (N=310). By stratified-stratified sampling and according to Cochran's sampling formula 172 teachers were selected as the research sample. The data were collected through questionnaires of teaching challenges (Mohammadi et al., 2020), teacher's counterproductive behaviors (Hosainpoor Toolaazdehi, Zainaabaadi, Alimardaani & Kord Firoozjaaee, 2016), Teachers Stress (Saremi, Noori Anvar, Khodakarim, Tabatabaei & Ramezankhan, 2022) and role overload (Singh & Singh, 2020). The correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data by using SPSS and Smart PLS softwares. Based on the findings, the direct and indirect effects of teaching challenges on teacher's counterproductive behaviors through mediation of job stress and role overload was positive and significant. Therefore, it could be concluded that novice teachers who face teaching challenges experience job stress and role overload, and as a result, show counterproductive behaviors in the classroom.

تبلیغات