آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شبکه اجتماعی شاد بر سرمایه اجتماعی دانش آموزان انجام شده است. در این پژوهش از روش کمی و رویکرد پیمایش استفاده شده است، جامعه آماری این پژوهش از دانش آموزان دختر و پسر مقاطع تحصیلی مختلف شهرستان بروجرد در سال 1400-1401 تشکیل شده که از بین آنان 431 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. روش نمونه گیری این پژوهش خوشه ای چند مرحله ای بوده و ابزاری جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است که به صورت آنلاین ساخته و در میان جامعه آماری توزیع شده است. برای بررسی فرضیه های این پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده و مدل معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل از نرم افزار ایموس گرافیک استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان داد که شبکه اجتماعی شاد بیشترین همبستگی را با بعد اعتماد سرمایه اجتماعی دانش آموزان با مقدار 322/0 در سطح معناداری 000/0 داشته و نتایج مدلسازی معادله ساختاری نشان می دهد که شبکه اجتماعی شاد به مقدار 462/0 بر سرمایه اجتماعی دانش آموزان اثر گذار بوده و معیارهای برازش مدل حکایت از نیکویی برازش مدل و حمایت یافته های تجربی از مدل نظری پژوهش دارد.

Shad social network and social capital of Borujerd students

The present study was conducted with the aim of investigating the effect of Shad social network on students' social capital. In this research, a quantitative method and a survey approach have been used. The statistical population of this research consists of male and female students of different educational levels in Borujerd city in the year 1400-1401, of which 431 people have been selected as a statistical sample. The sampling method of this research is a multi-stage cluster, and the tool for collecting information is a researcher-made questionnaire that was made online and distributed among the statistical community. To check the hypotheses of this research, Pearson's correlation test and multivariate regression were used, and the structural equation model and the model fit test were used from Imus Graphics software. The findings of this research showed that the happy social network has the highest correlation with the trust dimension of students' social capital with a value of 0.322 at a significance level of 0.000 and the results of structural equation modeling show that the happy social network has a value of 0.462. The social capital of students is effective and the fit criteria of the model indicate the goodness of the fit of the model and the experimental findings support the theoretical model of the research.

تبلیغات