آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

پرورش روحیه مسئولیت پذیری از اهداف مهم اجتماعی و فرهنگی آموزش و پرورش می باشد. با توجه به تاکید اسناد بالا دستی مبنی بر تربیت شهروند مطلوب، هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی بر اساس شاخص های مسئولیت پذیری و ابعاد مختلف آن بود. یافته ها نشان می دهد توجه به آموزش مسئولیت پذیری در این کتب که 491 صفحه می باشند 148مورد بوده است؛ از این148 مورد، کتاب پایه هفتم74مورد(50 درصد)، پایه هشتم 33 مورد(22 درصد) و پایه نهم 41 مورد (27 ) به این مفهوم اشاره کرده اند. بیشترین توجه به شاخص های همکاری و تعاون در امور اجتماعی و حفظ و نگهداری از محیط زیست بوده است و تقریبا شاخص های اثر گذار برای زیست فردی و اجتماعی مانند صداقت و درستکاری، هم پذیری و گفت و گوی مؤثر اجتماعی، پرهیز از اسراف، عزت نفس و احترام به قانون، امانت داری، احترام به ارزش ها و هنجارهای جامعه و... در این کتب نادیده گرفته شده یا خیلی کم به آنها اشاره شده است. به عبارتی می توان گفت که این کتب بیشتر بعد شناختی را مد نظر قرار داده اند و محتوای این کتابها با اهداف اجتماعی نظام آموزش و پرورش و حوزه یادگیری مطالعات اجتماعی همسو نیست.

Review of social studies books based on accountability indicators (with emphasis on the document on the fundamental transformation of education)

Cultivating the spirit of responsibility is one of the important social and cultural goals of education. Considering the emphasis of high-level documents on the education of the ideal citizen, the aim of the current research was to analyze the content of social studies books based on the indicators of responsibility and its different dimensions. The findings show that there were 148 cases of paying attention to responsibility training in these books, which are 491 pages; Out of these 148 cases, 74 cases (50 percent), 33 cases (22 percent) of the eighth grade, and 41 cases (27 percent) of the ninth grade have mentioned this concept. The most attention has been paid to the indicators of cooperation and cooperation in social affairs and preservation of the environment, and almost the most effective indicators for individual and social life, such as honesty and integrity, tolerance and effective social dialogue, avoiding extravagance, dignity Ego and respect for the law, respect for the values and norms of the society, etc. are ignored or very little mentioned in these books. In other words, it can be said that these books consider the cognitive dimension and the content of these books is not aligned with the social goals of the education system and the field of learning social studies.

تبلیغات