آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت و رفتاردرمانی دیالکتیکی بر ضریب سختی و پردازش هیجانی نوجوانان دارای زمینه خودجرحی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم سال تحصیلی 1400-1399 بوشهر بود که دارای سابقه خودجرحی بودند. از میان آنان تعداد 60 نفر انتخاب گردیده و به تصادف در دوگروه آزمایشی و یک گروه گواه (هرکدام 20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش اول تحت درمان مبتنی بر شفقت و گروه آزمایش دوم تحت مداخله رفتاردرمانی دیالکتیکی قرارگرفتند و گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه رفتار خودجرحی (سانسون و همکاران، 1998) نیمرخ واکنش به سختی (استولتز، 1997) و پرسشنامه پردازش هیجانی (باکر و همکاران، 2010) بود. نتایج نشان داد که هردو مداخله موجب افزایش ضریب سختی و کاهش پردازش ناسازگارانه هیجانی در نوجوانان شده است (05/0p<). همچنین یافته های پژوهش حاکی از آن بود که بین درمان مبتنی بر شفقت و رفتاردرمانی دیالکتیکی تفاوت معنی دار وجودداشته و درمان مبتنی بر شفقت در افزایش ضریب سختی و رفتاردرمانی دیالکتیکی در پردازش هیجانی روش مؤثرتری می باشند (001/0p<). باتوجه به نتایج پژوهش می توان از هردو مداخله در بهبود ضریب سختی و پردازش هیجانی نوجوانان دارای زمینه خودجرحی در کنار دیگر مداخلات درمانی استفاده نمود.

Comparison of the effectiveness of compassion-focused therapy and dialectical behavior therapy on the Adversity quotients and emotional processing of adolescents with a history of self-injury

The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of compassion-focused therapy and dialectical behavior therapy on the adversity quotients and emotional processing of adolescents with a history of self-injury. This research was a semi-experimental study with a pre-test, post-test design with experimental and control groups. The statistical population of the research included all female students of the second secondary level in the academic year of 2020-2021in Bushehr, who had a history of self-injury. Among them, 60 people were selected and randomly assigned to two experimental groups and one control group (20 people each). The first experimental group underwent compassion-based therapy and the second experimental group underwent dialectical behavioral therapy intervention, and the control group did not receive any intervention. The research tool were the self‐harm inventory (Sansone et al., 1998), Adversity Response Profile (Stoltz, 1997) and The Emotional Processing Scale (Baker et al., 2010). The results showed that both interventions increased the adversity quotients and reduced maladaptive emotional processing in adolescents (p<0.05). Also, the findings of the research indicated that there is a significant difference between compassion-focused therapy and dialectical behavior therapy, and compassion-focused therapy is more effective in increasing the adversity quotients and dialectical behavior therapy in emotional processing (p<0.001). According to the results of the research, both interventions can be used to improve the adversity quotients and emotional processing of adolescents with self-injury, along with other therapeutic interventions.

تبلیغات