آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۵

چکیده

متن

بسم اللَّه‏الرّحمن الرّحیم‏
الحمداللَّه ربّ العالمین والصلاة والسلام على سیّدنا محمد و آله الطاهرین واصحابه المیامین. السلام علیک یا بقیةاللَّه فى ارضه. اعوذباللَّه من الشیطان الرّجیم، «براءة من اللَّه و رسوله الى الّذین عاهدتم من المشرکین». قرار بر این بود که امشب*ججلسه یاد بود * این سخنرانى در تاریخ 11/3/1372 مطابق با یازدهم ذى الحجة الحرام (به افق حجاز) در منى ایراد گردیده است. امام را برگزار کنیم، ولى با توجه به اینکه مراسم برائت از مشرکین، به دلیل ممانعت مقامات عربستان انجام نشد، تصمیم گرفتیم که این گردهمایى عظیم را تبدیل به مراسم برائت کنیم که اجراى این مراسم بهترین‏شکل یاد امام در این سرزمین است. اصولاً مراسم برائت، از بزرگترین یادگارهاى امام براى زائرین خانه خدا، ملّت ایران و کلیه مسلمانان حهان است (هر چند آنچه که شد، نه تنها اثرش از مراسم برائت‏کمترنبود،بلکه‏بمراتب بیشترنیز بود.» بعد از حرم امن خدا، هیچ مکانى براى اجراى مراسم برائت مناسبتر از مِنى‏ نیست. منى از سویى سرزمین عشق و از سوى دیگر سرزمین برائت است، سرزمین تولّى و تبرّى است. این سرزمین از یک سو یادآور عشق یک انسان الهى (ابراهیم - ع - ) به خداوند متعال است؛ عشقى که او را وادار مى‏کند فرزند جوان، زیبا و پیامبرى چون اسماعیل - که در سنین پیرى خداوند به او عنایت کرده - را به دست خود قربانى کند و از سوى دیگر به پیروان ابراهیم و محمد درس مبارزه و رجم و طرد شیاطین جن و انس مى‏دهد. امام: در تبیین فلسفه برائت مى‏فرمایند: باید شیاطین بزرگ، میانه و کوچک (اولى، وسطى و عقبه) را از حریم مقدس اسلام راند. «ما باید با فریادها و دعوتها و تظلم‏ها و افشاگرى‏ها و اجتماعات زنده و کوبنده در مجمع مسلمین در مکه مکرمه، بتها را بشکنیم و شیاطین را که در رأس آنها شیطان بزرگ است رمى کنیم و طرد نماییم تا حجِّ خلیل‏اللَّه و حبیب اللَّه و ولى اللَّه - مهدى عزیز - را بجا آورده باشیم والا در حق ما گفته مى‏شود: «ما اَکْثَرَ الضّجیجُ وَ اَقَلَّ الْحَجیج!».1 بنابراین مِنى‏ مکان مناسبى براى اظهار عشق و محبت به خدا و ابراز نفرت و برائت از دشمنان خدا از کلیه مشرکین و متکبرین و در رأس آن متکبر بزرگ آمریکاست. موضوع سخنم در این مراسم با عظمت «فلسفه برائت از مشرکین» است. شرک چیست؟ شرک، ضد توحید است؛ توحید یعنى اعتقاد به خداى یگانه و اینکه هیچ چیز و هیچ کس در جهان منشأ اثر نیست جز خداى یکتا. شرک، یعنى اعتقاد به قدرتهاى موهوم و پندارى. قدرت موهوم ممکن است بت نفس امّاره باشد، همانطور که در قرآن کریم آمده: «أفرأیتَ مَنْ اِتَّخَذَ اِلهَهُ هَواهُ»،2 ممکن است بت جماد باشد، همانند؛ لاتْ و هُبَل که پیش از بعثت پیامبر اسلام در حجاز مورد پرستش قرار مى‏گرفتند، و ممکن است بت حاکمیت‏هاى طاغوتى و قدرتهاى نامشروع حاکم بر جوامع انسانى باشد که امام امت این قدرتها را «بتهاى نوین» نامیده است. موحد کیست؟ موحد نه خود پرست است نه جماد پرست و نه قدرت پرست؛ موحد فقط خدا را منشأ اثر و قدرت مى‏داند و لذا فقط او را مى‏پرستد و از او اطاعت مى‏کند. موحد فقط خدا را مالک سود و زیان مى‏داند و لذا فقط از او استمداد مى‏کند و از او بیم دارد. بر هیچ قدرتى جز خدا تکیه نمى‏کند و از هیچ قدرتى جز خدا نمى‏هراسد. مثل اعلاى توحید، در قرن ما امام خمینى - رضوان اللَّه تعالى علیه - بود که با تکیه بر قدرت خداوند یکتا از طاغوت‏ها نهراسید و در برابر همه بت‏هاى نوین جهانِ شرک و در رأس آنها آمریکا ایستاد و انقلاب اسلامى را در ایران به ثمر رسانید و صریحاً اعلام کرد که: «آمریکا هیچ غلطى نمى‏تواند بکند...!» و نمونه بارز امت توحید، مردم مسلمان ایران است که به برکت انقلاب اسلامى و رهبرى‏هاى امام و خلف صالح او حضرت آیةاللَّه خامنه‏اى با تکیه بر قدرت خداى یکتا در برابر توطئه‏هاى پیچیده و تهاجم سنگین سیاسى، فرهنگى،اقتصادى و نظامى قدرتهاى شیطانى همچنان ثابت و استوار ایستاده‏اند. و شما زائرین خانه خدا، نمونه و نماینده آن امت هستید که در روز برائت با سکوتى رساتر از فریاد، فریادهاى توفنده مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را در کنار خانه خدا سردادید و اعتقاد خود و مردم مسلمان ایران به توحید ناب و برائت از شرک و مشرکین جهان را به نمایش گذاشتید. و اینک نیز در سرزمین منى سرزمین برائت، براى اقامه برائت از مشرکین گردهم آمده‏ایم. مشرک کیست؟ مشرک در برابر موحد، گاه «خود»، گاه «جماد»، گاه «زورمداران جهان» را مى‏پرستد و گاه «هرسه» را. خطر بزرگى که جهان اسلام را تهدید مى‏کند شرک به مفهوم سوم است که منشأ آن شرک به مفهوم اول - خودپرستى - مى‏باشد. امام صادق علیه‏السلام درباره این نوع از شرک در تفسیر آیه: «وَالَّذینَ اجتنبوا الطاغوت ان یعبدوها» مى‏فرماید: مَنْ اَطاع جَبَّاراً فَقَدْ عَبَدَهُ.3 همچنین درباره نقش اساسى شناخت این نوع از شرک و توطئه دشمنان اسلام مى‏فرماید: «در حکومت بنى‏امیه آموزش ایمان آزاد، ولى آموزش شرک ممنوع بود و انگیزه آنها از این ممنوعیت آن بود که وقتى مردم را به شرک وا مى‏دارند، آنان متوجه نشوند.» نقش برائت از مشرکین در جهان اسلام چرا این همه پافشارى مى‏کنیم که برائت از مشرکین اقامه شود، چرا رهبر عزیز ما حضرت آیةاللَّه خامنه‏اى در پیامى که در پاسخ اینجانب داده‏اند تأکید فرموده‏اند که «مراسم اقامه برائت، حق مردم ایران است و هیچ کس حق جلوگیرى از آن را ندارد.» نقش برائت از مشرکین در جهان اسلام در صورت فراگیر شدن آن، نفى قدرتهاى استکبارى و سلطه جویى آنها است. منشأ همه مصائبى که جهان اسلام امروز گرفتار آن است سلطه طلبى قدرتهاى استکبارى و در رأس آنها آمریکاى تبهکار است. ریشه اصلى مصائب مردم مسلمان، مظلوم و مقاوم بوسنى هرزگوین، سلطه طلبى استکبار است، صربهاى جنایتکار با فرصتى که قدرتهاى استکبارى و در رأس آن آمریکا به آنان مى‏دهند مرتکب جنایاتى مى‏شوند که زبان از ذکر آن شرم دارد. ریشه اصلى مصائب مردم فلسطین سلطه طلبى استکبار است. ریشه اصلى مصائب مسلمانان جنوب لبنان، عراق، مصر، الجزایر، کشمیر، تاجیکستان و هرنقطه‏اى از جهان که مسلمانان در آن هشیار شده‏اند و مى‏خواهند اسلام را برسرنوشت خود حاکم کنند، چیزى جز سلطه طلبى استکبار نیست. براى خاتمه دادن به سلطه طلبى مستکبرین تنها راه، وحدت صفوف مسلمین است، وحدت هم با شعار حاصل نمى‏شود، تا ریشه‏هاى شرک از جوامع اسلامى زدوده نشود، تا بت نفس اماره که ریشه همه فسادها و جدایى‏هاست شکسته نگردد و بالأخره تا برائت از مشرکین به مفهوم مطلق و کامل آن در جوامع اسلامى تحقق نیابد، وحدت حاصل نمى‏شود و مشکلات جهان اسلام حل نمى‏گردد. با وحدت کلمه است که مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى مى‏توانند به جنایات صربها پایان دهند، تنها دعا کافى نیست، تنها کمک مالى به مسلمانان بوسنى کافى نیست. باید دولتهاى اسلامى به آنها سلاح برسانند، مسلمانان مظلوم بوسنى احتیاج به کمک نظامى دارند، اگر دولتهاى کشورهاى اسلامى با هم یکدل و یکزبان باشند مى‏توانند کمک نظامى به مظلومین برسانند. دولتهاى اسلامى با وحدت کلمه مى‏توانند به حیات ننگین رژیم اشغالگر قدس خاتمه دهند. «مذاکرات صلح» و به تعبیر درست رهبر معظم انقلاب «مذاکرات ظلم!» دردى را دوا نمى‏کند و از نظر ما محکوم است. استکبار جهانى و در رأس آنها آمریکا خوب مى‏داند که تنها سدّى که در برابر سلطه طلبى آنها قرار دارد اسلام انقلابى و به تعبیر زیباى امام راحل «اسلام ناب» است. به همین دلیل از همه امکانات خود براى ضربه زدن به اسلام و طرفداران واقعى آن، از انواع توطئه‏هاى فرهنگى، اخلاقى، سیاسى، اقتصادى، حقوقى، تبلیغاتى و نظامى با تمام توان استفاده مى‏نمایند. ماجراى کتاب سلمان رشدى مرتد نمونه‏اى از توطئه‏هاى فرهنگى استکبار علیه اسلام بود که با حکم قطعى امام امت مبنى بر ارتداد و وجوب اعدام او که مورد تأیید علماى بزرگ جهان اسلام و توده مردم مسلمان جهان قرار گرفت، این توطئه بحمداللَّه خنثى شد. از آنجا که جمهورى اسلامى ایران کانون اصلى اسلام‏گرایى در تاریخ معاصر است، بیش از همه مورد انواع تهاجم‏ها و مورد بغض و کینه آمریکا است و این سند افتخار ما است. ولى به خواست خدا علیرغم همه تلاشهاى آمریکا و اذنابش روز بروز اسلام‏گرایى در جهان بیشتر رشد مى‏کند و همه تلاشهاى مستکبرین براى ضربه زدن به اسلام نه تنها نتیجه‏اى ندارد، بلکه عکس نتیجه مى‏دهد (و مکروا و مکراللَّه واللَّه خیرالماکرین).4 همانطور که امام راحل ما پیش بینى کرده، اسلام همه سنگرهاى کلیدى جهان را فتح خواهد کرد و این قرن، قرن پیروزى مستضعفین بر مستکبرین خواهد بود. امیدواریم در آینده‏اى نزدیک شاهد جهانى شدن اسلام به رهبرى مهدى آل محمد باشیم. خدایا فرج او را نزدیک گردان. خدایا مظلومین بوسنى، مظلومین فلسطین و مظلومین جهان را در لبنان، عراق، مصر، الجزایر، میانمار، کشمیر، آذربایجان، تاجیکستان و... نصرت فرما. پاورقى‏ها: 1 - بحارالانوار، ج 24، ص 124، حدیث 1 . 2 - جاثیه : 23 . 3 - بحارالانوار، ج 23، ص 362، حدیث 20 . 4 - آل عمران: 54 . 

تبلیغات