آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل تقویت کننده سرمایه اجتماعی بین سازمانی در دانشگاه ها بر اساس نظر خبرگان دانشگاهی با استفاده از روش کیفی و استراتژی «داده بنیاد» انجام شد. روش: در این تحقیق که یک پژوهش بنیادی از نوع توصیفی-اکتشافی است، ابزار اصلی پژوهش مصاحبه های نیمه ساختاریافته با افراد آگاه و متخصص در حیطه موضوع پژوهش بود که نمونه گیری به صورت گلوله برفی از میان روسای و مدیران دانشگاه ها و اعضای هیأت علمی دانشگاه که ویژگی های مورد نظر را داشتند انجام شد. پس از انجام 17 مصاحبه و جمع آوری اطلاعات، کدهای بدست آمده در بخش های مختلف تجزیه و تحلیل شد و در مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی برخی مفاهیم، مقوله های رویش یافته از درون داده ها تا رسیدن به اشباع، شناسایی گردید. یافته ها: در نهایت عوامل تقویت کننده سرمایه اجتماعی بین سازمانی در 5 طبقه فرعی شامل عوامل سازمانی، عوامل آموزشی، عوامل ایدئولوژیک و عوامل فرهنگی احصاء شد. نتیجه گیری: با بهره گیری از عوامل می توان در ایجاد و تقویت سرمایه اجتماعی در بین دانشگاه و مؤسسات آموزشی بهره گرفت.

Identifying the factors that strengthen inter-organizational social capital in universities based on the opinion of academic experts with a data-based approach

The aim of this study was to design an inter-organizational social capital between organizations model in the executive apparatus using the qualitative method and the " grounded theory" strategy based on the Glaser approach. In this research, which is a basic descriptive-exploratory research, the main research tool was semi-structured interviews with knowledgeable and specialized people in the field of research that snowball sampling from executives and faculty members who had the desired characteristics. Done. After conducting 17 interviews and collecting information, the obtained codes were analyzed in different sections and in the three stages of open, axial and selective coding, some concepts, categories and meta-categories emerged from the data until saturation was identified, the pattern of inter-organizational social capital in 5 main categories with the categories of inter-organizational trust, consensus and empathy, inter-organizational participation and sovereignty belonging as characteristics of inter-organizational social capital; Reinforcement factors with the meta-categories of organizational factors, educational factors, ideological factors and cultural factors; The antecedent class includes individual characteristics,organizational characteristics, common goals, and overarching inter-organizational relationships; The category of outcomes included the consequences at the organizational and national level and the category of barriers to formation including internal and external barriers were counted.

تبلیغات