نویسندگان: حسن شکوه

کلید واژه ها: انگلستان الگوی نفوذ نوسازی قاجار ایران

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۷۱ - ۱۰۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۹

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

اساساً نفوذ در اشکال مختلف، یکی از روش های تخریب، براندازی و سلطه بر کشورها است. از منظر تبارشناسی دشمنان ایران در طول تاریخ برای رخنه در مدیریت، قدرت و استقلال کشور از شیوه های متفاوتی استفاده کرده اند. موضوع نفوذ در سال های اخیر در ادبیات سیاسی ایران نیز رواج زیادی یافته است. مقاله حاضر بدنبال پاسخ به این سوال است که الگوی نفوذ انگلیس در ایران طی دوره قاجار چگونه بوده است؟ پاسخ به این سوال می تواند شناخت خوبی را برای مدیریت سیاسی در زمان حال فراهم کند. بر اساس جمع آوری اسنادی، کتابخانه ای و پنل خبرگی انجام شده 12 مؤلفه و عامل اصلی در شکل گیری الگو نفوذ انگلیس در ایران در دوره قاجار با شعار نوسازی شناسایی شده است. تجزیه و تحلیل شبکه ای مبتنی بر نرم افزار میک مک نشان می دهد که الگوی نفوذ راهبردی انگلیس در ایران مبتنی بر چهار عامل محوری شامل قاچاق اسلحه، مبارزه با تجارت برده و دزدی دریایی(مؤلفه D)، ایجاد تشکیلات فراما سونری و فراماسونرها(مؤلفه H)، تغییر ساختار اقتصادی وشکل گیری وابستگی (مؤلفه L) و ایجاد اختلاف و درگیری میان نیروی های اجتماعی (مؤلفه K) در پوشش نوسازی بوده است. به عبارتی روابط مؤلفه های چهارگانهH, D,L,K از بین مجموعه روابط موجود، روابط قوی تر و مؤثرتری را در شکل گیری الگوی نفوذ به نمایش می گذارند. تداوم بخش مهمی از این مؤلفه ها در شرایط کنونی نیز قابل ردیابی است.

Representation of the model of strategic influence of England in the cover of modernization in Iran: design of an educational model

Basically, influence in various forms is one of the methods of subversion and domination over countries. From the genealogical point of view, Iran's enemies throughout history have used different methods to influence the country's management, power and independence. In the recent years, the issue of influence has become very popular in the political literature of Iran. The present article seeks to answer the question of what was the pattern of British influence in Iran during the Qajar period?. Can the answer to this question provide a good knowledge for political management in the present time Based on the collection of documents, library and expert panel, 12 main components and factors in the formation of the pattern of influence in Iran during the Qajar period with the slogan of modernization have been identified. A network analysis based on the Mick Mac software shows that the pattern of British strategic influence in Iran is based on two central factors including arms smuggling, combating the slave trade and piracy (component D) and the creation of freemasonry and freemasons (component H), changing the economic structure and forming dependence (component L) and creating differences and conflicts between social forces (component K) have been under the guise of modernization. In other words, the relationships of the four components of H, D, L, and K among the set of existing relationships show stronger and more effective relationships in the formation of the pattern of failure. Continuity of most of the above components in the conditions and governance of the Islamic Republic of Iran. can also be seen.
England, influence pattern, modernization, Qajar, Iran.

تبلیغات