آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

موضوع پژوهش حاضر بررسی مفهوم امنیت در سیره معصومین(ع) است. مهم ترین منابع شیعی در شناخت سیره معصومین(ع) کتب روایی هستند که یکی از بهترین آنها اصول کافی است که در این تحقیق به صورت مطالعه موردی، تحلیل محتوایی شده است. سؤال تحقیق این است که «چارچوب مفهومی امنیت در منابع روایی شیعی (به طور موردی، کتاب اصول کافی) چگونه ترسیم شده است؟». این سؤال در قالب دو سؤال فرعی زیر دنبال شده است: 1. تعریف مفهومی امنیت در منابع روایی شیعی (به طور موردی، کتاب اصول کافی) چیست؟ 2. سطوح، ابعاد و انواع امنیت در نگاه معصومین چگونه ترسیم شده است؟ روش تحقیق مبتنی بر تحلیل محتواست. نتایج تحقیق نشان می دهد «مفهوم امنیت در اسلام حوزه وسیعی را دربرمی گیرد که شامل سطوح مادی و معنوی؛ فردی و اجتماعی؛ ابعاد فردی و اجتماعی؛ داخلی و خارجی می شود. هر یک از این سطوح و ابعاد با یکدیگر در ارتباط متقابل هستند.» 

Investigating the Concept of Security in the Infallibility of the Infallibles (Case Study: Content Analysis of Sufficient Principles Book)

The purpose of this study is to investigate the concept of security in the infallibility of the infallible. The most important Shiite sources in understanding the infallibility of the infallibles (AS) are narrative books, one of the best of which is Sufficient Principles in which case study is a content analysis. The question is, "How is the conceptual framework of security drawn in the Shi'a narrative sources (in the case of the Book of Sufficient Principles)?" This question is pursued in the following two sub-questions: 1. What is the conceptual definition of security in Shiite narrative sources (in the case of the book, Sufficient Principles)? 2. How are the levels, dimensions, and types of security depicted in the eyes of the innocent? The research method is based on content analysis. The research results show that "the concept of security in Islam encompasses a wide range of areas including the material and spiritual, personal and social levels, and the individual and social dimensions of the interior and exterior. "Each of these levels and dimensions are interconnected."

تبلیغات