مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 3 تابستان 1394 شماره 4 (پیاپی 12) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تحلیل نقش دوره بازار محور" نماینده فروش مستقل" ، به عنوان کلید توسعه اشتغال پایدار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نماینده فروش مستقل کارآفرینی توسعه اشتغال پایدار مهارت آموزی شغل محور تولید و توزیع عادلانه ثروت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰۷
یکی از چالش های اصلی اقتصادی سال 1394 ایران، کاهش تولید ناخالص داخلی به واسطه کاهش قیمت نفت و در نتیجه رکود فراگیر در کسب و کارها است. با این وجود، نیاز به تولید سالانه یک میلیون شغل در راستای کاهش نرخ بیکاری امری اجتناب ناپذیر می باشد . اما شواهد حاکی از آن است که دولت حتی توانایی ایجاد 20 هزار شغل را به سبب پر شدن ظرفیت ها و همچنین کاهش درآمد ندارد و این مهم باید توسط بخش خصوصی تحقق یابد. روش پژوهش توصیفی و هدف، ارائه راه حلی کاربردی برای توسعه اشتغال با برگزاری دوره مهارتی و شغل محور نماینده فروش مستقل برای استفاده از ظرفیت های موجود با حداقل سرمایه گذاری بخش خصوصی و شناسایی فرصت ها، تهدیدها، قوت ها و ضعف های آن با استفاده از روش تحلیلی SWOT می باشد. این راهکار که مهم ترین راهبرد کسب و کارها، یعنی فروش را هدف قرار می دهد، ارتباطی تنگاتنگ با بازار دارد و می تواند با بالابردن مقدار و رشد فروش سبب تقویت و توسعه کسب و کارها و ایجاد ظرفیت های جدید برای تولید ملی گشته و تولید ثروت و توزیع عادلانه آن راشکل دهد.
۲.

ایجاد کارگاه های آموزشی فنّاورانه در مهارت آموزی با رویکرد کاهش هزینه های آموزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اقتصاد مهارتی فنون با مشاغل جدید شبیه سازها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۳۲ تعداد دانلود : ۸۳
مهارت و فنون کارآموزی در دنیای امروز که با فنّاوری های جدید در آمیخته شده به منظور ایجاد بستر مشاغل جدید مهارتی، مطالعه و تکمیل و به روز رسانی آموزش های مهارتی می تواند گامی باشد در احیای اقتصاد مهارتی و پاسخ به کارگاه های کم کارآموز یا به عبارتی آموزش رایگان اما فاقد استقبال مناسب، این الگو می تواند در کارسازی و جبران عقب ماندگی آموزش های مهارتی به ویژه در صنعت، پاسخگو وتأثیرگذار باشد. یکی از خصوصیات بارز سازمان فنی و حرفه ای چالاکی و تنوع در ارائه آموزش های کارآموزی است تا بتواند نسبت به ارتقاء و ایجاد مهارت های نوین که موجب جوان کردن مشاغل صنعتی و اقتصادی بودن محصولات و به دنبال آن تجدید درخواست و توجه صنایع به آموزش های مهارتی می شود را دو چندان نماید. توجه به بستر سازی مشاغل از طریق مهارت های نو موجب اشتغال پایدار می گردد. شبیه سازهای قوی نمونه بارزی از آموزش های نوین می باشند که در جهت بهره وری بالاتر ، هزینه کمتر آموزش ، امنیت بالا و خطای کمتر ، دسترسی آسان به کارخانجات به صورت واقعی و سه بعدی و رفع ایراد و خطاهای کاری و انتقال سریع فنّاوری و تکنولوژی و پر کردن خلأ تجربه که بیشتر بیکاران و فارغ التحصیلان دانشگاهی از آن رنج می برندگام برمی دارد و این مسیری است کوتاه که این فنّاوری در مدت کوتاهی این خلأ بزرگ را به راحتی جبران می کند.
۳.

تدوین الگویی برای ارزیابی کارآیی درونی و بیرونی مؤسسات کارآموزی آزاد فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی کارایی درونی کارایی بیرونی مؤسسات کارآموزی آزاد فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲۵ تعداد دانلود : ۹۲
این مقاله مستخرج از طرح پژوهشی با عنوان « تدوین الگوی ارزیابی کارایی درونی و بیرونی مؤسسات کارآموزی آزاد فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی» می باشد که در سال 1393 اجرا شده است. برای اجرای این تحقیق از مدل «سیپ» استفاده شده است. ابزار گردآوری داده های این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که با نظرخواهی از خبرگان و اساتید ذی ربط تهیه شد. با استفاده از مدل «سیپ»، ابتدا اهداف سازمان فنی و حرفه ای در ارتباط با مؤسسات کارآموزی آزاد فنی و حرفه ای استخراج شد و سپس عوامل و مؤلفه و شاخص های ارزیابی کارایی درونی و بیرونی مؤسسات کارآموزی آزاد فنی و حرفه ای شناسایی گردید و با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی از مناسب بودن داده ها و نمونه ها و متغیرهای تحقیق اطمینان حاصل و شاخص های مذکور به مؤلفه ها تخصص داده شد و سپس با استفاده از پرسشنامه تحقیق از نمونه های آماری در مورد تأثیر شاخص ها در الگوی تحقیق، نظرسنجی شد و مدل تهیه شده پالایش گردیده و در نهایت الگوی مناسب ارزیابی کارایی مؤسسات فنی و حرفه ای آزاد پس از بررسی های لازم با سه عامل و نه مؤلفه و 102 شاخص ارائه شد.
۴.

تبیین عناصر برنامه درسی کارآفرینی در آموزش های فنی و حرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارآفرینی آموزش فنی و حرفه ای برنامه درسی عناصر برنامه درسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲۳ تعداد دانلود : ۱۰۸
کارآفرینی موضوعی است که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از مؤسسات آموزشی در کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است. بنا بر نظر اکثر متخصصان حوزه کارآفرینی، بسیاری از قابلیت ها و مهارت های کارآفرینی، قابل آموزش است و در زمان حاضر این رسالت برعهده مؤسسات آموزشی است که مهارت های کارآفرینی را نیز به کارآموزان آموزش دهند. بنابراین، کارآفرینی باید در برنامه درسی موجود در دوره های فنی و حرفه ای گنجانده شود. هدف مقاله حاضر، طراحی برنامه درسی کارآفرینی بر مبنای الگوی عناصر برنامه درسی است. در این مقاله، برنامه درسی کارآفرینی بر اساس عناصر الگوی برنامه درسی، یعنی هدف، محتوا، روش های تدریس و ارزشیابی تبیین می شود. علاوه بر آن، بر اساس سه نوع آموزش کارآفرینی، شامل آموزش درباره کارآفرینی، آموزش برای کارآفرینی و آموزش در کارآفرینی توضیحاتی ارائه می شود. روش کار توصیفی تحلیلی است و برای گرد آوری اطلاعات کتاب ها و مقالات معتبر استفاده شده است. نتایج این مقاله نشان می دهد که بنا بر دیدگاه اکثر صاحب نظران، کارآفرینی، فرایندی قابل آموزش بوده و بنابراین باید در برنامه درسی دانش آموزان به خصوص دوره های فنی حرفه ای گنجانده شود. علاوه بر آن، برای اینکه برنامه درسی کارآفرینی نتیجه مطلوب داشته باشد و همخوانی مناسبی بین عناصر آن به وجود آید، باید قبل از آموزش درباره عناصر آن تصمیم گیری شود
۵.

نقش آفرینی دانشگاه در اشتغال: از نظر تا عمل مطالعه موردی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اشتغال دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد مرکز رشد و فناوری شرکت دانش بنیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵۷ تعداد دانلود : ۷۹
نظام آموزش عالی در تأمین و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص به منظور مشارکت در برنامه های سازندگی هر کشور جایگاه منحصر به فردی دارد. بنابراین، این مطالعه به بررسی نقش دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در اشتغال می پردازد. با روش مطالعه موردی، با اساتید گروه برنامه درسی شامل6 نفر (2 استادیار،4 دانشیار) به علت داشتن بیشترین ارتباط با اشتغال در دانشکده مورد پژوهش، تعدادی از دانشجویان دانشکده و با مسئولین مراکز رشد و فنّاوری دانشگاه و دفتر ارتباط دانشگاه با جامعه مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. نتایج نشان داد اگرچه تمام اساتید بر ضرورت نقش آفرینی دانشگاه در اشتغال فارغ التحصیلان تأکید ندارند ولی می توان به لحاظ نظری تأکید اکثریت اساتید و مسئولین دانشگاهی بر ضرورت امر مذکور را مورد تأیید قرار داد . فارغ از مناقشات نظری در صحنه عمل جهت گیری دانشگاه به ویژه دانشکده مذکور چندان در راستای دغدغه اشتغال فارغ التحصیلان نیست. همچنین، دانشجویان دانشکده مذکور فعالیت های زمینه ساز کارآفرینی و کارآموزی مفید در محیط های کاری ندارند. بنابراین، به نظر می رسد شاهد وضعیتی اسفبار از لحاظ اشتغال فارغ التحصیلان هستیم.
۶.

بررسی تأثیر نوآوری تدریس به شیوه حل مسئله بر آمادگی خودکارآمدی فراگیران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حل مسئله به روش ابداعانه خودکارآمدی توانمند سازی نوآوری آموزشی آموزش مهارتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۸۶ تعداد دانلود : ۱۲۳
تغییرات سریع در آموزش و برنامه های درسی و تولید فزاینده دانش و پیشرفت تکنولوژی سبب شده عمر دانش و اطلاعات آموزشی کوتاه باشد. بنابراین، برای احاطه بر این شرایط، به جای انتقال مجموعه ای اطلاعات به دانشجویان باید آنها را به فراگیرانی خلاق تبدیل کرد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر تدریس به شیوه حل مسئله بر کارآمدی فراگیران طراحی و اجرا شد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی می باشد. ابزارگردآوری اطلاعات استفاده پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی بود و در نهایت یافته ها و دیدگاه های موجود تحلیل و راهکارهایی در این راستا ارائه شده است. یافته ها نشان داد که آموزش به روش حل مسئله به روش ابداعانه توانمندی و خودکارآمدی فراگیران را تسهیل می بخشد. استفاده از این روش آموزشی می تواند در بهبود وضعیت آموزش های مهارتی و ایجاد تحول در این زمینه تأثیرات مثبتی داشته باشد. بر اساس نتایج این مطالعه، روش یادگیری به شیوه حل مسئله می تواند بر آمادگی خودراهبری فراگیران تأثیر مثیت داشته باشد. آمادگی برای خودکارآمدی در یادگیری، خصیصه یادگیری مهمی برای دانشجویان است. باید برای برنامه ریزی و آموزش کارآمد، توجه به نوآوری های آموزشی رشته ها مدنظر قرار گیرد.
۷.

بررسی نقش مهارت، دانش و عملکرد فنی کارآموختگان طرح 18 ماهه مشترک ایران و آلمان در پاسخگویی به نیازها و انتظارات بازار کار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مهارت دانش آموزش های تخصصی فنی و حرفه ای نیاز بازار کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵۷ تعداد دانلود : ۶۵
آموزش های فنی و حرفه ای به منظور آماده کردن افراد برای یک شغل یا حرفه تخصصی طراحی می شوند و به طور مستقیم به بهره وری و روحیه رقابتی هر کشوری مرتبط است. این پژوهش با هدف بررسی نقش مهارت، دانش و عملکرد فنی کارآموختگان (طرح 18 ماهه مشترک ایران و آلمان) سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در پاسخگویی به انتظارات بنگاه های اقتصادی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش آمیخته است. تعداد 109 کارآموخته فنی و حرفه ای طرح 18 ماهه شاغل و 49 نفر از مسئولین بنگاه های اقتصادی و 69 نفر از متخصصان آموزش های فنی و حرفه ای مورد پرسش قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که از دیدگاه مسئولین بنگاه های اقتصادی، کارآموختگان فنی و حرفه ای شاغل و متخصصان آموزشی تطابق مهارت، دانش فنی و عملکرد فنی و محتوای برنامه های آموزشی کارآموختگان طرح 18 ماهه با نیازها و انتظارات بازار کار در سطح زیاد بوده در حالی که مهارت، دانش فنی و عملکرد فنی و محتوای برنامه های آموزشی کارآموختگان درجه 2 در سطح متوسط مطابقت داشت. همچنین حدود 72% مسئولین بنگاه های اقتصادی معتقد بودند که اشتغال پذیری کارآموختگان طرح 18 ماهه نسبت به درجه 2 بیشتر بوده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵