مهندسی مدیریت نوین

مهندسی مدیریت نوین

مهندسی مدیریت نوین سال 1 پاییز 1391 شماره 2

مقالات

۱.

بررسی وضعیت زیرساخت های لازم جهت استقرار مدیریت دانش (مطالعه موردی دانشگاه دامغان)

کلید واژه ها: مدیریت دانش استراتژی های سازمانی ساختارهای سازمانی منابع انسانی فرهنگ سازمانی فناوری اطلاعات و تأمین مالی برنامه های

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۹ تعداد دانلود : ۲۰
دانش یکی از عوامل بنیادی است که کاربرد موفق آن، دانشگاه ها را یاری می رساند تا خدمات بدیع ارائه دهند و در محیط متکی بر دانش است که دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی قادر می شوند مزیت  های رقابتی و برتری های علمی خود را همچنان حفظ نمایند. مدیریت دانش مفهومی است که با توجه به تأکید برنامه چهارم توسعه ی کشور بر توسعه ی مبتنی بر دانایی و اقتصاد دانش محور اهمیت بیشتری یافته است. هدف از این پژوهش، شناسایی رابطه بین مولفه هایی مانند استراتژی های سازمانی، ساختارهای سازمانی، منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و تأمین مالی برنامه های مدیریت دانش و همچنین اولویت بندی مؤلفه ها در دانشگاه دامغان می باشد. نوع تحقیق، توصیفی و روش تحقیق مورد استفاده، روش پیمایشی (زمینه یابی) است و هدف آن کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. سنجش روایی پرسشنامه از طریق بررسی محتوایی توسط اساتید مورد تأیید قرار گرفته است .همچنین برای پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است که بعد از اصلاح  پرسشنامه 8059/0 درصد می باشد. جامعه آماری این پژوهش تمامی مدیران و کارشناسان دانشگاه دامغان می باشد و نمونه گیری با توجه به شرایط سازمانی تمام شماری می باشد که تعداد آن ها 150 نفر می باشد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است. یافته های تحقیق در بررسی روابط بین متغییر های مستقل (استراتژی های سازمانی، ساختارهای سازمانی، منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و تأمین مالی برنامه های مدیریت دانش)ومتغییر وابسته (استقرار مدیریت دانش در دانشگاه دامغان) نشان داد که مؤلفه ی استراتژی های سازمانی بیشترین همبستگی را با استقرار مدیریت دانش دارد و همچنین کمترین همبستگی مربوط به.مؤلفه ی فرهنگ سازمانی می باشد.
۲.

ارتباط مؤلفه های هوش سازمانی با مدیریت دانایی محور

کلید واژه ها: هوش سازمانی مدیریت دانایی محور اعضای هیأت علمی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵۰ تعداد دانلود : ۶۱
 هدف تحقیق حاضر  شناسایی رابطه  مؤلفه های هوش سازمانی با مؤلفه های مدیریت دانایی محور  در واحدهای منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.  روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است.روش جمع آوری اطلاعات  میدانی بوده که از دو پرسشنامه استاندارد استفاده شد یکی پرسشنامه هوش سازمانی  آلبرشت( 2003) و دیگری پرسشنامه مدیریت دانش نیلی ونفیسی(1381)بودکه برای تعیین ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ها، روایی محتوایی آن با نظرخواهی متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. علاوه بر آن به منظور برآورد همسانی درونی بین سؤال ها و مؤلفه ها از روش محاسبه آلفای کرونباخ استفاده شد. که اعتبار شاخص کلی هوش سازمانی (97/0) و شاخص کلی مدیریت دانایی محور  (98/0) بدست آمد. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی اعضای هیأت علمی (غیر پزشکی) دانشگاه آزاد اسلامی است که در سال تحصیلی 90-1389 در واحدهای منطقه 8 دانشگاه آزاد غیرپزشکی اشتغال داشتند  می باشد، که بالغ بر 6000نفر بودند.  نمونه  آماری از طریق نمونه گیری به روش تصادفی خوشه ای  تک مرحله ای انجام شد. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 350 نفر تعیین شد. در مجموع نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفته 266 نفر می باشد.اطلاعات بدست آمده با انجام محاسبات آمار توصیفی و آمار استنباطی (رگرسیون ،تحلیل واریانس)به کمک نرم افزار spssمورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.نتایج حاصل نشان داد که بین تک تک مؤلفه های هوش سازمانی با مؤلفه های مدیریت دانایی محور رابطه معنا داری وجود دارد.
۳.

بررسی رابطه بین ابزارهای ترفیع تجاری و وفاداری مشتریان بانک ها (مطالعه موردی: بانک های خصوصی استان گلستان)

کلید واژه ها: ابزارهای ترفیع تجاری وفاداری مشتریان بانک های خصوصی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۳ تعداد دانلود : ۲۵
مقاله حاضر، با هدف بررسی رابطه بین ابزارهای ترفیع تجاری و وفاداری مشتریان بانک های خصوصی استان گلستان با استفاده از مدل مفهومی تحقیق می باشد، پس از مرور ادبیات موضوعی مربوطه از میان  مشتریان4 بانک خصوصی استان گلستان (سرمایه، سینا، پاسارگاد، اقتصاد نوین و سامان) در 6 ماهه اول سال 1388 با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده نمونه آماری 151 موردی صورت گرفته است. پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش تحقیق توصیفی_ زمینه یاب است.  برای جمع آوری  داده ها جهت آزمون فرضیه ها از پرسشنامه محقق ساخته ،و برای آزمون فرضیه ها از آزمون tتک نمونه استفاده شده است که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ  با توزیع 30 پرسشنامه  بین افراد جامعه آماری0.82 بدست آمده داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به یافته های حاصل از پژوهش، فرضیه های اصلی و فرعی پژوهش، تأیید شده که بیانگر رابطه معنی داربین اجزای ترفیع تجاری بر وفاداری مشتریان بانک های خصوصی استان گلستان است.
۴.

ابهام علّی ادراکی و عملکرد سازمان مورد مطالعه: صنعت بیمه در ایران

کلید واژه ها: ابهام علّی تئوری مبتنی بر منابع مدیریت استراتژیک شایستگی های سازمانی تقلید رقبا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۶ تعداد دانلود : ۲۱
عملکرد سازمانی تحت تأثیر ابهام مدیران سازمان از خود و رقبایشان است. هدف تحقیق حاضر بررسی تآثیر ابهام علی ادراکی بر عملکرد سازمانی است. ابهام علی ادارکی در این تحقیق شامل ابهام علی از شایستگی ها و ابهام علی از رقبا می شود. نمونه مورد بررسی 124 نفر از مدیران میانی شرکت های بیمه فعال در شهر تهران می باشد، که تعداد 116 پرسشنامه تکمیل و گردآوری شده است. نتایج معادلات ساختاری نشان دهنده ی این است که ابهام از شایستگی ها اثر مثبت معنادار (23/0) و ابهام از رقبا اثر منفی معناداری (18/0-) بر عملکرد سازمانی در شرکت های بیمه دارد. همچنین بر اساس تحلیل رگرسیونی شیوه رهبری، جو سازمانی و ارزش های سازمان از طریق متغیر میانجی ابهام علی ادراکی اثر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی دارند. شیوه رهبری از طریق ابهام از شایستگی ها بیشترین اثر را بر عملکرد سازمانی در شرکت های بیمه دارد.
۵.

بررسی تاثیر سبک های رهبری تفویضی و تعاملاتی بر مولفه های سازمان یادگیرنده (مورد مطالعه شبکه بهداشت و درمان تربت جام)

کلید واژه ها: رهبری تفویضی رهبری تعاملاتی سازمان یادگیرنده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۵ تعداد دانلود : ۳۱
مطالعات زیادی به بررسی سبک های رهبری مختلف موجود پرداختند و در این میان دو سبک رهبری تعاملاتی و تفویضی از بقیه اهمیت بیشتری دارند. همچنین در ارتباط با سازمان های یادگیرنده و مولفه های لازم برای شکل گیری چنین فضایی در سازمان مطالعات زیادی شکل گرفته است.لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر سبک های مختلف رهبری تفویضی و تعاملاتی بر مولفه های سازمان یادگیرنده شکل گرفته است. برای این منظور فضای نمونه 90 نفری از کارکنان و پزشکان پانسیون تربت جام خراسان رضوی انتخاب و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد آبابنه (2009) برای سنجش سبک های رهبری و از پرسشنامه استاندارد مارتینت (2002) برای سنجش معیارهای سازمان یادگیرنده استفاده شده است که روایی آن در دو مرحله صوری و با استفاده از روایی عاملی تاییدی سنجیده شده است و اطمینان حاصل گردیده است که سوالات مطرح شده در پرسشنامه نظر محقق را می سنجند. نتایج تحقیق نشان داده است که دو سبک رهبری تعاملاتی و دگرگونی بر شکل دهی مولفه های سازمان یادگیرنده و ایجاد فضای یادگیری در سازمان ها به طور مثبت موثر است. نتایج این مطالعه می تواند برای مدیران در به کارگیری سبک های مناسب رهبری در ترویج فرهنگ یادگیری در سازمان موثر واقع گردد.
۶.

بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک و موفقیت استقرار مدل EFQM در شرکتهای مستقر در حوزه انرژی

کلید واژه ها: تفکر استراتژیک مدل EFQM تفکرسیستمی فرصت جویی هوشمندانه تمرکز بر هدف زمان اندیشی فرضیه سازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵۹ تعداد دانلود : ۳۱
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک و موفقیت استقرار مدل EFQM در سازمان هایی که این مدل در آنها پیاده سازی شده می باشد. این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی بوده و از نظر روش اجرا ، توصیفی از شاخه همبستگی می باشد .تفکر استراتژیک بر اساس مدل جین لیدکا(1998) در پنج بعد نگرش سیستمی ، تمرکز بر هدف ، فرصت جویی هوشمندانه ، زمان اندیشی و فرضیه سازی مورد بررسی قرار گرفته است. این ابعاد در 24 سازمان مورد بررسی قرار گرفت که 11  سازمان دارای  EFQM و 13 سازمان فاقد این مدل بودند.از پرسش نامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است .داده ها با نرم افزار SPSS 18 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های این پژوهش نشان داد که بین 4 بعد تفکر سیستمی ، تمرکز برهدف ، فرصت جویی هوشمندانه و فرضیه مداری  و موفقیت استقرار مدل EFQMرابطه معناداری وجود دارد .هم چنین نتایج این پژوهش نشان داد که ارتباط معنادار میان فرضیه زمان اندیشی و موفقیت استقرار مدل EFQM در شرکت های مستقر در حوزه انرژی رد شد .
۷.

ارزیابی عملکرد پرتفوی بانک ملی ایران براساس معیارهای مبتنی بر تئوری مدرن و فرامدرن پرتفوی در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: مدیریت پرتفوی تئوری مدرن پرتفوی تئوری فرامدرن پرتفوی بانک ملی ایران بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴۵ تعداد دانلود : ۳۶
در این مقاله سعی بر آن است که بازخوردی از سرمایه گذاری های بورسی بانک ملی ایران ترسیم شود، بدین منظور در یک دوره پنج ساله از فروردین ماه سال 1385 تا اسفندماه سال 1389 اطلاعات ماهیانه شرکتهای سرمایه پذیر در پرتفوی بورسی بانک ملی ایران اعم از ریسک و بازده را  استخراج کرده و در نهایت براساس شاخص مدرن(شارپ) و شاخص های فرامدرن ( سورتینو و پتانسیل مطلوب )  عملکرد سرمایه گذاری بورسی بانک ملی ایران را با بازار مقایسه می کنیم.با عنایت به اینکه داده ها از مقیاس رتبه ای برخوردارند از روش های آماری ناپارامتریک (آزمون من – ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن) جهت آزمون فرضیه ها استفاده کردیم.پس از آزمون فرضیه ها به این نتیجه رسیدیم که بین نتایج ارزیابی عملکرد مدیریت پرتفوی بورسی بانک ملی ایران از طریق مدل های مدرن و فرامدرن ارتباط معنی داری وجود دارد. همچنین براساس مدل مدرن شارپ و مدل فرامدرن سورتینو عملکرد بازاردر طی سالهای مورد مطالعه بهتر ارزیابی گردید ولیکن براساس مدل فرامدرن پتانسیل مطلوب عملکرد پرتفوی بورسی بانک ملی ایران عملکرد بهتری را نسبت به بازار نشان داد.
۸.

بررسی رابطه بین درصد سهام شناورآزاد با تعداد خریداران، تعداد دفعات معامله و نسبت گردش سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: سهام شناور آزاد بورس اوراق بهادار تعداد خریداران تعداد دفعات معاملات نسبت گردش سهام شاخص قدرت نقدشوندگی تعدیل شاخص شرکت سهامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۰ تعداد دانلود : ۲۱
سهام شناورآزاد،شامل آن بخش از سهام است که سرمایه گذاران در صورت وجود قیمت مناسب حاضر به فروش آن می باشند. هدف اصلی از این تحقیق بررسی ارتباط بین سهام شناور آزاد شرکت ها با قدرت نقد شوندگی سهام می باشد تا بتوان از این طریق ابزاری مناسب جهت تصمیم گیری مدیران و سرمایه گذاران فراهم آورد . اما اهداف دیگر تحقیق می تواند شامل اهداف زیر باشد : 1- تعیین رابطه بین میزان سهام شناورآزاد با تعداد خریداران سهام شرکتها . 2- تعیین رابطه بین میزان سهام شناورآزاد شرکتها بادفعات انجام معامله سهام این شرکتها. 3- تعیین رابطه بین میزان سهام شناورآزاد شرکتها بانسبت گردش سهام که نسبت گردش سهام ازطریق تقسیم حجم معاملات به ارزش بازارآنها بدست می آید. نمونه آماری شامل 273 شرکت است. فرضیات تحقیق  شامل یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی می باشد. برای انجام این تحقیق جامعه آماری  شامل405 شرکت است. بااستفاده ازروشهای آماری شامل: رگرسیون،تحلیل واریانس،وضریب همبستگی پیرسون فرضیات تحقیق مورد آزمون قرارگرفت.درپایان نتایجی که ازاین فرضیات بدست آمد، نشان دهنده رابطه مستقیم بین سهام شناورآزاد وتعداد خریداران،تعداد دفعات معامله ونسبت گردش سهام بود که این خود نشان دهنده رابطه مستقیم سهام شناورآزاد باقدرت نقدشوندگی می باشد یعنی هرچه میزان سهام شناورآزاد شرکت ها بیشترباشد قدرت نقدشوندگی آنها نیزبیشترمیشود.
۹.

بررسی تاثیر هموار سازی سود بر قدرت پیش بینی کنندگی سود هر سهم در شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: هموارسازی سود ضریب پیش بینی کنندگی سود مدیریت سود مدلهای هموارسازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵۷ تعداد دانلود : ۴۶
این تحقیق به بررسی تاثیر هموارسازی سود بر قدرت پیش بینی کنندگی سود هر سهم در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. برای اندازه گیری هموارسازی سود از اقلام تعهدی اختیاری و اقلام تعهدی غیراختیاری استفاده شده است. جامعه آماری با در نظر گرفتن ویژگیهای تعیین شده شامل 517 شرکت پذیرفته شده در بورس در دوره زمانی 5 ساله از سالهای 1385-1389 می باشد. همچنین دو فرضیه طراحی شد که با استفاده از آزمونهای آماری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که در فرضیه اول بین بازده مرکب و سود هر سهم شرکتهای پذیرفته شده در بورس رابطه معناداری وجوددارد و فرضیه دوم با عنوان ارتباط بین هموارسازی سود و ثبات سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس رد می شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶