آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

در این مقاله شیوه های مشارکت مردمی در نظارت و بازرسی از سازمانهای دولتی در دو کشور ایران و ژاپن بر اساس محوریت شیوه های «مشارکت فردی» مورد مطالعه تطبیقی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که به رغم نزدیک تاریخی و فرهنگی در سطح کلان بین دو کشور ایران و ژاپن، فرهنگ خاص نظارت و بازرسی در این دو کشور، تفاوتهای عمده و ریشه داری با هم دارد. در واقع بین ویژگیهای مدیریتی، فرهنگی و اداری در دو کشور ایران و ژاپن تفاوتهایی هست که باید در راستای تلاش برای استفاده از تجربه کشورها، وجوه تشابه و تفاوت فرهنگی بویژه در حوزه نظارت و بازرسی لحاظ شود. با توجه به اینکه در تحقیقات تطبیقی باید فضای کلی حاکم بر دو جامعه به صورت کلان در نظر باشد، پیشنهاد می شود در بررسیهای تطبیقی تکمیلی در حوزه نظارت و بازرسی به مسائل کلان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جوامع مورد تحقیق توجه و عنایت کافی شود تا نتایج تحقیقات به گونه مساعدتری امکان انطباق با جامعه اصلی را داشته باشد

Methods of popular participation in the inspection and supervision of governmental organizations in Iran and Japan

The present article carries out a comparative study of the methods of popular participation in the inspection and supervision of governmental organizations in Iran and Japan with a focus on the methods of "individual collaboration". The findings showed that, despite cultural and historical proximity on the macro level, the two countries are greatly and fundamentally different in terms of the specific culture of inspection and supervision. In fact, there are differences between managerial, cultural and administrative characteristics between the two countries of Iran and Japan. Cultural differences and similarities, specifically in inspection and supervision, should be taken into account in line with the attempt to use the experience of countries. Since comparative studies should consider the general atmosphere of both societies on a macro level, it is suggested that in complementary comparative analyses in the field of inspection and supervision, cultural, social, economic and political issues of societies under study should be the center of focus and attention. This results in a higher alignment between the research findings and the original society.

تبلیغات