نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 12 پاییز 1397 شماره 45 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارزیابی عوامل مؤثر بر اثربخشی اقدامات صیانتی و پیشگیری یگانهای ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: صیانت پیشگیری شاخصهای نظارتی شاخصهای امنیتی شاخصهای انضباطی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵۱ تعداد دانلود : ۳۸
هدف پژوهش ارزیابی عوامل مؤثر بر تمهیدات صیانتی و پیشگیری یگانهای ناجا است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را تمام مدیران ناجا در سراسر کشور تشکیل داده اند. نمونه آماری پژوهش 487 نفر از فرماندهان مراکز ناجا در استانهای کشور هستند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه ساختاریافته جمع آوری و روایی محتوایی گویه های پژوهش از طریق ضریب لاوشه تأیید شد. پایایی گویه ها از طریق پایایی همسانی درونی، مشخص شد که از 7/0 بیشتر است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق الگوسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین شاخص در اثربخشی اقدامات صیانتی و پیشگیری، شاخصهای انضباطی و مکتبی است. الگو کردن رفتار، انضباط ظاهری و معنوی فرماندهان برای کارکنان به منظور ایجاد فضای صمیمانه، دوستانه، عاطفی و پدرانه در محیط کار؛ استفاده از رسانه های سمعی و بصری و تولید فیلم های سینمایی و پویانمایی با محتوا و مضمون "شجاعت طلبی، خودشناسی، معادباوری، ایمان، توکل به خدا، سخاوت، امانت داری، حیاء، عدل و انصاف، ..." به عنوان راهکارهای عملی پیشنهاد شده است.
۲.

بررسی میزان اثربخشی اجرای دورههای آموزشی همتاپروری در رستههای عملیاتی ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اثربخشی ارزیابی همتاپروری رستههای عملیاتی دوره‌های آموزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۴ تعداد دانلود : ۳۸
این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی دوره های همتاپروری در حوزه رسته های عملیاتی ناجا انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل دو دسته از کارکنان است: اول کارکنانی که فراگیران این دوره آموزشی بوده، و در مشاغل پیش بینی شده مشغول به کار شده اند و گروه دوم شامل مدیران، فرماندهان و معاونانی است که مافوق فراگیران بر عملکرد شغلی آنها نظارت دارند. تعداد جامعه آماری 135 نفر و نمونه آن به صورت تمام شمار انجام شده است. در این پژوهش براساس الگوی کریک پاتریک از چهار نوع ابزار اندازه گیری استاندارد شامل پرسشنامه های واکنش، یادگیری، رفتار عمومی و رفتار تخصصی در مقیاس لیکرت استفاده شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش روایی محتوا استفاده شده است. سنجش پایایی، پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده که مقدار آن 94 درصد است. نتایج نشان داد اجرای دوره های همتاپروری در رسته های عملیاتی ناجا دارای اثربخشی بوده است. میزان اثربخشی دوره های همتاپروری در رسته های عملیاتی بر رفتار عمومی فراگیران70 درصد، رفتار تخصصی 47 درصد و بر رفتار عمومی و تخصصی 77 درصد بوده است؛ در ضمن میزان رضایت فراگیران از اجرای دوره های آموزشی 4/86 درصد بوده است.
۳.

سنجش اثربخشی بازرسی کل ناجا (مورد مطالعه، مرکز نظارت همگانی)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: اثربخشی سازمانی بازرسی مرکز نظارت همگانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۵ تعداد دانلود : ۴۷
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی سازمانی در مرکز نظارت همگانی بازرسی کل ناجا است. در این پژوهش از الگوی ترکیبی اثربخشی سازمانی استفاده شده است. پژوهش از نظر ماهیت داده ها کمی و کیفی، و از نظر گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان مرکز نظارت همگانی هستند که به روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند- قضاوتی انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته و بررسی اسنادی است که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ عدد 85% به دست آمد. به منظور تحلیل داده ها از روش کمی آزمونهای کولموگوروف- اسمیرنوف و تی تک نمونه استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که الگوی اثربخشی بازرسی ناجا در سه رویکرد رسیدن به اهداف، ذی نفعان راهبردی و فرایندی، وضعیت مناسبی دارد و در رویکرد سیستمی مستلزم بهبود عملکرد است.
۴.

تأثیر حسابرسی عملکرد بر انضباط مالی مدیران ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حسابرسی عملکرد کارایی اثربخشی صرفه اقتصادی انضباط مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۶ تعداد دانلود : ۳۴
هدف این مقاله تأثیر حسابرسی عملکرد بر انضباط مالی مدیران ناجا است. تحقیق از نوع کاربردی، و از لحاظ روش توصیفی- پیمایشی است. ابزار جمع آوری دادها پرسشنامه محقق ساخته است. برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که با توجه به ضریب 849/0 به دست آمده از اعتبار قابل قبولی برخوردار است. روایی پرسشنامه از طریق بررسی روایی محتوایی به تأیید صاحبنظران رسید. جامعه آماری شامل تمام مدیران و رؤسای ادارات مالی ستاد ناجا به تعداد 116 نفر است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 90 نفر از طریق آزمون کوکران انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کلموگروف- اسمیرنف، آزمون t تک نمونه ای و آزمون رتبه ای فریدمن شده است. نتایج نشان می دهد که با اطمینان 95 درصد، حسابرسی عملکرد بر انضباط مالی مدیران در ناجا تأثیر مثبت و معناداری دارد. برابر رتبه بندی تأثیر عوامل حسابرسی عملکرد از طریق آزمون رتبه ای فریدمن بیشترین تأثیر را اثربخشی بر انضباط مالی فرماندهان دارد.
۵.

بررسی تطبیقی جرمیابی جرائم سازمان یافته در نظام عدالت کیفری فرانسه و ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: جرمیابی جرائم سازمان یافته سازمانهای جنایی فرانسه ایران پلیس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴۱ تعداد دانلود : ۶۰
این پژوهش به منظور بررسی شیوه های جرم یابی جرائم سازمان یافته در کشور فرانسه و ایران انجام شده است.هدف آن کاربردی و به روش توصیفی– تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، مقالات و سایتهای علمی و ابزار گردآوری اطلاعات آن فیشبرداری بوده است. یافته های این تحقیق نشان داد در نظام حقوقی کشور فرانسه برای جرم یابی جرائم سازمان یافته یک رویکرد افتراقی در ق.آ.د.ک نسبت به تحقیقات دیگر جرائم در نظر گرفته شده و ساختارهای نهادی متفاوت برای جرم یابی و با اختیارات خاص در سازمانهای مجری قانون از جمله پلیس قضایی و ژاندارمری ایجاد شده است. علاوه بر این در وزارت کشور فرانسه سه واحد جدا برای مقابله با جرائم سازمان یافته و تروریستی و ضد مافیا مشغول به کار هستند. پلیس فرانسه برای جرم یابی جرائم سازمان یافته می تواند از روشهای مختلفی از قبیل نفوذ، نظارت، شنود، نصب تجهیزات، استفاده از جاسوسان و ... استفاده کند.با توجه به نتایج تحقیق می توان نتیجه گرفت که مرتکبان جرائم سازمان یافته نسبت به سازمانهای پلیسی در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و متخصصان علمی پیشی گرفته و کارایی نهادهای ملی و بین المللی را خدشه دار کرده اند؛ لذا با روشهای سنتی و مرسوم نمی توان این گونه جرائم را جرم یابی کرد و استفاده از روشهای جدید مناسب با پیشرفت فناوری و گروه ها و سازمانهای جنایی برای سازمانهای پلیسی و ایجاد تغییرات قانونی و ساختاری ضرورتی اجتناب ناپذیر است. استفاده از تجربیات دیگر کشورها از جمله فرانسه در این راستا می تواند رهگشای برخی از مشکلات در این زمینه در کشور ما باشد.
۶.

چگونه خطر مرگ و میر و آسیب از حوادث مربوط به خودروهای پلیس را کاهش می دهیم؟(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حوادث رانندگی پلیس مرگبار آموزش برای رانندگان حوادث ترافیکی پلیس روال ماتریکس هادون سوئد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶۵ تعداد دانلود : ۳۲
هدف این مقاله شناسایی خطرهای مربوط به ماشین های پلیس، بررسی علل تصادفات پلیس در سوئد و درک بهتر در مورد پیشگیری از آسیب در زمینه پلیس سوئد است. یادآوری می شود که طی چند سال گذشته، آموزش ترافیک جاده های پلیس بیشتر سازمان یافته است و شامل رانندگی و خدمات درمانی اضطراری است؛ با این حال، ما خواستار آموزش جامع رانندگی در آموزش پلیس و هم چنین ایجاد روشهای دقیق برای جمع آوری و پردازش اطلاعات مربوط به حوادث ترافیکی هستیم.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴