آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

زمینه و هدف : استقرار نظام شایسته گزینی از مهمترین مباحث ارتقای کیفیت و کمیت هر سازمانی است. یکی از مهمترین تأثیراتی که شایسته گزینی بر سازمان دارد، بهبود عملکرد خدمتی یا همان کارایی کارکنان است که می تواند در پیشبرد اهداف سازمان نقش بسزایی داشته باشد؛ بنابراین هدف اصلی پژوهش بررسی نقش شایستگی های فرماندهان و مدیران در افزایش کارایی کارکنان استان لرستان است. روش : پژوهش از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نظر نوع مطالعه، پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری تحقیق شامل 636 نفر از کارکنان فرماندهی انتظامی استان لرستان است که با استفاده از فرمول کوکران 240 نفر به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شدند. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته شامل ابعاد شایسته سالاری و کارایی است. اعتبار ابزار پژوهش مبتنی بر اعتبار صوری و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ ارزیابی و مورد تأیید قرار گرفته است. هم چنین برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روشهای آمار توصیفی و نیز آمار استنباطی شامل آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها : یافته های پژوهش نشان داد که  انتصاب مدیران بر اساس ویژگیهای شایستگی شامل ویژگیهای مدیریتی با بار عاملی 94/0، ویژگیهای شخصیتی با بار عاملی94/0، ویژگیهای ارزشی و بینشی با بار عاملی 78/0 بر افزایش کارایی کارکنان شامل سرعت عمل با بار عاملی 88/0، دقت عمل با بار عاملی 89/0، صحت عمل با بار عاملی 91/0، انگیزه با بار عاملی 84/0 و مسئولیت پذیری با بار عاملی 92/0 تأثیر مثبت و معنادار داشته است. نتیجه گیری : نتایج این تحقیق نشان داد چه مؤلفه هایی در استقرار نظام شایسته سالاری و از طرفی دیگر افزایش کارایی کارکنان نقش فزاینده دارد. این نتایج دستاوردهای نظری و کاربردی در حوزه مدیریت راهبردی برای سازمانها در بر خواهد داشت.   

The role of competencies among commanders and managers in increasing the efficiency of FARAJA employees

Background and Aim: Establishing a competent-based selection system is one of the most important subjects in improving the quality and quantity of any organization. One of the most important effects that competent-based selection has on the organization is the improvement of service performance AKA the efficiency of employees, which can plays a significant role in advancing the goals of the organization; therefore, the main purpose of this study is to investigate The role of competencies among commanders and managers in increasing the efficiency of employees in Lorestan province. Method: The research is applied in terms of purpose, descriptive in terms of method and cross-sectional in terms of type of study. The statistical population of the study includes 636 employees of police in Lorestan province, and using Cochran's formula, 240 people was considered as a research sample of this study. Simple random sampling method is used in this research. The data collection tool is the researcher-made questionnaire which included the dimensions of meritocracy and efficiency. The validity of the research is based on face validity and its reliability has been evaluated and confirmed by Cronbach's alpha test. Descriptive statistics as well as inferential statistics like Kolmogorov-Smirnov tests, confirmatory factor analysis and structural equations were used to analyze the data. Results: The findings showed that the selection of managers based on competency traits, including managerial traits with a factor load of 0.94, personality traits with a factor load of 0.94, religious traits with a factor load of 0.78 had positive and significant effect on increasing staff efficiency, including speed of operation with a load Factor 0.88, accuracy of action with factor load 0.89, properness of action with factor load 0.91, motivation with factor load 0.84 and accountability with factor load 0.92. Conclusion: The results of this study showed what components play an increasing role in establishing a meritocracy system and on the other hand, increasing employee efficiency. These results will include theoretical and practical achievements in the field of strategic management for organizations.

تبلیغات